Sunday 13 January 2013

Persediaan Untuk Ke Oman

Aku mendapat berita yang menarik pada tahun 2011 di mana aku mendapat tawaran utk menjalani Latihan Industri selama 3 bulan di University of Sultan Qaboos yg bertempat di Muscat, Oman

Mula2 aku pon x pernah dengar nama negara sebegini rupa, setelah menggoooooogle baru aku tahu Oman ni sebelah Dubai, UAE je rupenye, dan bersempadan juga dengan negara Yemen.

So, before aku betol2 nk terima tawaran ni aku pon goooogle lg ape je tentang Oman termasuk gadis2 Oman...Subhanallah, cantik sungguh ciptaanMu..:) hehe

Yg aku terkejot masa aku google tu, suhu yg akan aku hadapi ialah 50°C
ape??? aku ni dh la x bape nk putih, maun rentung aku nnt...aku plak pergi mmg time summer...dlm bulan 5...so kalau korang rase nak pergi time2 cmni mmg kene prepare lotion, sun block, lip bam, hand sock, spek and topi...mcm retis gituhh....haha

Dan bertambah berdebar bile aku bukak currency negara die...Oman menggunakan mata wang Omani Riyal...die punye mahal x payah ckap la kan...

1 Omani Riyal = RM 8.00....aku bajet bawak dalam RM5K...Bile aku convert makin parah bila aku hanya dapat RO 650...mak aii, jd pengemis aku kt sana...haha...

Seperti biasa, sebelum ke mana2 kite perlu semak status visa, so, untuk ke Oman kite memrlukan visa, bawah ni aku tunjuk visa aku...yg besnye, aku pnye visa ni pihak Oman ni yg uruskan...so x yah nak pening sgt la kan...yang aku tahu proses utk apply visa ke Oman sgt mudah ...

Oman Visa



2 3 hari sebelum aku berangkat, aku di beritahu oleh seseorang ttg pengeluaran duit disana..so aku pelajar UPM, semestinye aku memiliki bank Cimb.. baru aku tahu yg x semua kad Atm boleh digunakan utk proses withdrawing...so aku pon bergegas ke Maybank yg terdekat utk buka akaun Maybank...utk memastikan anda selamat, pastikan kad ATM yg anda miliki mempunyai logo PLUS. plus ni utk Global Atm Access...setahu aku selain maybank, bank islam pon ade PLUS tu...cube korang tgk blakang kad atm korang..kat bawah ni aku tunjuk contoh logo tu...

Buat sape yg dh ade Visa or Mastercard x payah nak sebok tgk pic kt bawah ni k...hehe



sebaik la aku sempat buat kad ni, kalau x makan pasir je la jawabnye...
Bank disana mcm2 bank ade, tp sayang, hanya 1 bank je yg ade di Malaysia ade di sana iaitu HSBC bank. aku masa dh nampak Bank tu kat sana aku pon test la kuarkan duit kat situ dengan penuh harapan supaya charge pengeluaran lebih murah...dan aku pun check, hampir RM15 charge dikenakan utk sekali withdrawing process...mahal nak mati..10 kali kuar duit dh bleh bli iPhone4...hehe...


Dalam masa 3 bulan aku di sana, aku di beri kemudahan tempat tinggal yg sgt2 best...aircond wajib ade di sana sbb kalau x de bek tido dlm oven je..hihi...yg uniknye, rumah2 kt sini mmg x de style sbb sume nye petak je...kalau dr dlm flight pon dh nampak rumah dieorg sume kotak2...


permandangan gambar di atas nampak cool je kan..tp masa ni dkt 42 gak la suhu die..hehe

Aku pon dh x tahu nak cite ape lg pasal persediaan ke Oman ni, so kalau korang rase ade ape nk tnye just PM je Halim Naim , insyaallah byk bende pasal Oman ni aku bleh story sbb 3 bulan gak aku kt sane...







No comments:

Post a Comment